Документи
- Документи
- Декларация по чл. 42, ал. 2, т. 2 от ЗМИП
- Условията за сключване на застраховката
- Информация за Застрахователя и продукта и Общи условия по Груповия застрахователен договор
- Тарифа за такси и комисионни на физически лица
- Процедура за подаване на възражения, решаване на спорове
- Информация за Бисквитките
- Процедура за предоставяне на потребителски кредити
- Образци
- Политика за поверителност на личните данни
- Политика за използване на бисквитки
- Рамково споразумение за потребителски кредити
- Документи
- Декларация по чл. 42, ал. 2, т. 2 от ЗМИП
- Условията за сключване на застраховката
- Информация за Застрахователя и продукта и Общи условия по Груповия застрахователен договор
- Тарифа за такси и комисионни на физически лица
- Процедура за подаване на възражения, решаване на спорове
- Информация за Бисквитките
- Процедура за предоставяне на потребителски кредити
- Образци
- Политика за поверителност на личните данни
- Политика за използване на бисквитки
- Рамково споразумение за потребителски кредити
ПРОЦЕДУРА ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ПОТРЕБИТЕЛСКИ КРЕДИТИ НА ФИЗИЧЕСКИ ЛИЦА НА ЮТЕКРЕДИТ
БЪЛГАРИЯ ЕООД
БЪЛГАРИЯ ЕООД
В сила считано от 25.11.2024 г.
1. ВЪВЕДЕНИЕ
1.1. “ЮтеКредит България“ ЕООД, с адрес на управление: София 1407, ул. „Черковна“ № 38, ет. 1, офис 4, с ЕИК: 205559807, email: тел: 0700 40 111 (наричано по-долу „Кредитор“) е финансово дружество, лицензирано от Българската народна банка.
1.2. Настоящата Процедура за отпускане на потребителски кредити на физически лица (наричана по-долу „Процедура“), Тарифата и принципите за обработка на клиентски данни, описани в Политиката за поверителност на личните данни, съставляват неразделна част от и се прилагат спрямо всички договори, сключени между Кредитора и Клиента, и са достъпни за всички заинтересовани страни в офисите на Кредитора и на уебсайта му.
1.3. Кредиторът има право едностранно да изменя Процедурата, Тарифата и Политиката за поверителност на личните данни, като информира клиентите за промените най-малко 10 (десет) календарни дни преди влизането им в сила.
1.3.1. Ако Клиентът не е съгласен с промяната/промените, той има право да прекрати Договора/Договорите, като уведоми Кредитора за това в писмена форма или по друг договорен начин в срока за разглеждане, посочен в точка 1.3. и след изпълнение на всички свои задължения, произтичащи от Договора/Договорите.
1.4. Ако Клиентът не упражни правото си, предвидено в точка 1.3.1., да прекрати Договора/Договорите, следва да се счита, че той е приел измененията и с това е декларирал, че няма последващи претенции към Кредитора във връзка с измененията на Процедурата, Политиката за поверителност на личните данни или Тарифата.
1.5. Срокът за предизвестие, установен в точка 1.3, не се прилага в случай, че промяната стане по-благоприятна за Клиента (напр. намаляване на таксите) или в случай че се добавят нови услуги.
1.6. Процедурата и всеки и всички договори, сключени въз основа на нея, се уреждат от законите на Република България.
1.7. Клиентът може по всяко време да поиска копие от настоящата Процедура в офисите на Кредитора или да я открие на уебсайта на Кредитора.
2. ДЕФИНИЦИИ
За целите на настоящата Процедура следните термини имат следното значение:
2.1. Рамково споразумение за потребителски кредити – споразумение, правно обвързващо Кредитора и Клиента, с което са уговорени условията, свързани с Клиентския профил, Персоналния кредитен лимит, в рамките на който се отпускат потребителски кредити и допълнителните услуги, свързани с потребителските кредити.
2.2. Договор – правно-обвързващо споразумение между страните, съгласно което Кредиторът е приел да предостави, а Клиентът се е съгласил да получи потребителски кредит. Всеки договор се състои се от Процедурата на Кредитора, Рамковото споразумение, Договор за кредит, Тарифата, условията на Политиката за поверителност на личните данни и всички други споразумения, взаимни договорености и всички приложения към всякакви договори, сключени между Страните (включително всякакви изменения и допълнения), както и всеки отделен Договор за кредит.
2.3. Погасителен план – правно-обвързващ документ, който съдържа информация по отношение на дължимите погасителни вноски, техния падеж и други условия, свързани с изплащането им, както и обобщение на всяка вноска с разбивка по пера, включваща главницата, възнаградителната лихва и други допълнителни разходи.
2.4. Потребителски кредит или Кредит – потребителски кредит, отпуснат на Клиента, съгласно ЗПК, включително за закупуване на стоки и услуги или за рефинансиране на вече съществуващи парични задължения.
2.5. Персонален кредитен лимит (ППКЛ) – представлява максималната сума, която Клиентът може да получи като кредит от Кредитора.
2.6. Клиентски профил– профил на Клиента, открит в платформата MyIute на основание Рамковото споразумение.
2.7. Допълнителни такси – всички други такси за услуги, които не са включени в Договора за кредит или в Договора за обезпечен кредит, които са поискани от Клиента и които Кредиторът е предоставил. Допълнителните услуги и тяхната стойност са конкретизирани в Тарифата, публикувана на уебсайта на Кредитора.
2.8. Приложими закони – Закон за потребителския кредит, Закон за задълженията и договорите, Закон за защита на потребителите, Закон за електронния документ и електронния подпис, Закон за предоставяне на финансови услуги от разстояние, както и други приложими закони и подзаконови нормативни актове, регулиращи тази материя.
2.9. Заявление – Заявление за одобрение на Кредит, подадено в писмена форма, по електронен път или устно от Клиента до Кредитора.
2.10. ГПР – Годишният процент на разходите по кредита, който включва настоящи или бъдещи разходи (лихви, други преки или косвени разходи, комисиони, такси от всякакъв вид, включително тези, дължими на посредници за сключването на договора), изразен като годишен процент от общия размер на отпуснатия кредит. Годишният процент на разходи по кредита се изчислява по формула съгласно Приложение № 1 от Закона за потребителския кредит, като се вземат предвид общите разпоредби и допускания, посочени в Закона за потребителския кредит. За избягване на съмнения, при изчисляването на ГПР не се вземат предвид никакви доброволни и/или допълнителни такси.
2.11. Оценка на кредитоспособността – Процес на оценка на кредитоспособността и финансовите възможности на Клиента и проверка на вероятността за погасяване на Кредита.
2.12. Кешов терминал – машина за теглене на пари в брой, собственост на Кредитора.
2.13. Офис – всеки офис, ползван от Кредитора, в който Клиентът може да извърши една или повече от следните дейности: да получи информация и/или консултация относно условията за кандидатстване, получаване и ползване на Кредит; да кандидатства за потребителски кредит; да сключи договор за потребителски кредит; да извърши други дейности съгласно настоящата Процедура и Рамковото споразумение., Местонахождението, работното време и съответната организация, която управлява офисите, са посочени на Уебсайта на Кредитора.
2.14. ЦКР –Централния кредитен регистър, воден от Българската народна банка и действащ съгласно Наредба 22 за Централния кредитен регистър.
2.15. НОИ – Национален осигурителен институт, който има данни относно социалните осигуровки и доходите на физическите лица в България.
2.16. Кредитен посредник – лице, упълномощено от Кредитора да сключва договор за кредит от негово име.
2.17. Електронен подпис – подпис, положен от страните с помощта на мобилно устройство, който е равностоен на саморъчния подпис.
2.18. Такси – всички такси, начислявани от Кредитора в съответствие с Договора.
2.19. Процедура – настоящата Процедура за предоставяне на потребителски кредити на физически лица.
2.20. Лихва – Сума, платена от Клиента на Кредитора като възнаграждение за отпуснатия Кредит.
2.21. Закон за защита на личните данни -– законът за защита на личните данни с неговите периодични изменения и допълнения.
2.22. Сума на кредита – размерът на кредита, както е определен в Договора за потребителски кредит.
2.23. Договор за кредит – договор за потребителски кредит, сключен за отпускане на Кредит, включително за покупка на стоки и услуги или за рефинансиране на вече съществуващи парични задължения с всички анекси, както и Договор за обезпечение с всички анекси.
2.24. Клиент – физическо лице, което е влязло в договорни отношения със Кредитора и кандидатства за ползване на продуктите и услугите, предлагани от Кредитора.
2.25. Клиентски референтен номер – уникален номер даван на всеки отделен Клиент;
2.26. Референтен номер на договор – уникален номер на всеки отделен Договор за потребителски кредит.
2.27. BGN – български лев. Кредитите се одобряват и отпускат от Кредитора в български левове и се възстановяват от Клиента в български левове (BGN).
2.28. MyIute – онлайн среда, която предлага на клиентите възможност за регистрация на Клиентски профил, кандидатстване за кредити, преглед на салдата по кредитите и предстоящите събития в един общ изглед като помага на клиентите да погасяват кредитите си безпроблемно и навреме.
2.29. Страни – както са посочени в Договор за кредит или в Договора за обезпечен кредит.
2.30. Обезпечен договор за кредит – договор за кредит, обезпечен със залог на автомобил с клауза за принудително изпълнение в случай на сключване на Договор за кредит, обезпечен с автомобил, или договор за целеви потребителски кредит със залог на автомобил заедно с всички анекси.
2.31. Дата на погасяване – датата, на която Клиентът е длъжен да погаси Кредита, включително всички такси към него.
2.32. Такса за временно спиране – размерът на таксата, която Клиентът трябва да заплати, ако желае да поиска спиране на съответната месечна вноска. Размерът на таксата за спиране се определя от тарифата на кредитора. Клиентът може да използва това право еднократно за всяка месечна вноска
2.33. Тарифа – Ценоразпис за допълнителните услуги и дейности на Кредитора, свързани със забавяне на плащанията от страна на Клиента. Тарифата е публикува в офиса и на уебсайта на Кредитора.
2.35. Уебсайт – Уеб сайт на Кредитора, www.iute.bg.
3. ОБЩИ ПРИНЦИПИ ЗА СКЛЮЧВАНЕ НА ДОГОВОР
3.1. Кредиторът има право да решава с кого да сключва или да не сключва договори (свобода на договаряне).
3.2. Кредиторът може да одобри и да сключи Договор, ако са изпълнени следните условия:
3.2.1. Клиентът е физическо лице, гражданин на Република България, навършил е 18 години и е правоспособен да сключи договор;
3.2.2. Самоличността на Клиента е надлежно проверена;
3.2.3. Клиентът има доходи и може да си позволи Кредита, като от Клиента може да бъде поискано да представи документи, доказващи доходите му;
3.2.4. Клиентът е поискал Кредит от Кредитора и той е бил одобрен;
3.2.5. Клиентът приема и подписва Рамково споразумение;
3.2.6. Клиентът приема и подписва Договор за потребителски кредит и приложенията към него и/или всеки друг договор, който се счита за необходим (напр. Договор за обезпечение и др.);
3.2.6.1. В случай на Договор за обезпечение, когато залогът е вписан в Централния регистър на Република България (приложимо само за договорите за обезпечен кредит и договора за целеви обезпечен кредит).
3.3. Одобрението на Кредита зависи от оценката на кредитоспособността (наричана по-долу „Оценката“). Кредиторът може да одобри Кредита и въз основа на данни от своята вътрешна база данни.
3.4. Кредиторът няма да сключва договори с лица, които не са български граждани и с Kлиенти, които не представят или отказват да представят данните/документите, поискани от Кредитора за целите на идентификацията и проверката и/или за оценка на тяхната кредитоспособност и проверка на финансовите им възможности, както и в съответствие с изискванията на Кредитора при поискване от негова страна, не предоставят достатъчно данни или документи за удостоверяване на законността на техните средства или са налице други основания за подозрения относно изпиране на пари (включително използване на подставено лице) или финансиране на тероризъм.
3.5. Кредиторът няма да сключва договори с клиенти, които са причинили преки или косвени вреди на Кредитора или заплаха от реални вреди, или са причинили вреди на репутацията на Кредитора, или имат задължения към Кредитора или други кредитори или кредитни институции.
4. ПОДАВАНЕ НА ЗАЯВЛЕНИЕ ЗА ОТПУСКАНЕ НА КРЕДИТ
4.1. Клиентът кандидатства за Кредит лично, като подава Заявление до Кредитора. Подаването на Заявлението може да се извърши чрез уебсайта на Кредитора, по телефон, чрез мобилно приложение (MyIute), в офис на Кредитора или при Кредитен посредник или чрез друг канал, предоставен от Кредитора.
4.1.1. За подаване на Заявление за отпускане на Кредит чрез наличните дигитални канали Клиентът ще трябва да предостави на Кредитора достъп до камерата и микрофона на телефона си. Клиентът следва да разполага с телефон, свързан с интернет, както и с подходящи хардуер и софтуер на него, а телефонът на Клиента може да има нужда от четец на пръстови отпечатъци и/или възможности за лицево разпознаване.
4.2. В Заявлението Клиентът декларира своите лични данни, електронна поща, телефон за връзка и др., както и исканата сума на Кредита и искания срок на Кредита.
4.3. Кредиторът не носи отговорност за грешки при подаването на данните, допуснати от Клиента, като последиците от подобни грешки са за сметка на Клиента.
4.4. С подаването на Заявлението Клиентът трябва да даде съгласие Кредиторът да извърши справка от Централен кредитен регистър (ЦКР) и НОИ. Клиентът се съгласява и потвърждава, че предоставеното на Кредитора съгласие за получаване на справки от ЦКР и НОИ ще бъде приложимо спрямо всички искания, които Клиентът е отправил към Кредитора в рамките на действието на Рамковото споразумение, съгласно оперативните правила за начина и реда на използване на данните от ЦКР и НОИ.
4.5. Преди Кредиторът да приеме да отпусне кредит, Клиентът трябва да заяви дали е или не е видна политическа личност или е свързано с такава лице (наричано по-долу „ВПЛ“).
4.6. Преди подписването на Договора Кредиторът ще предостави на Клиента цялата преддоговорна документация за искания Кредит, както и условията на Кредита.
5. ПРИНЦИПИ НА ИДЕНТИФИКАЦИЯ НА КЛИЕНТА И ОПОЗНАЙТЕ ВАШИЯ КЛИЕНТ (KYC)
5.1. Клиентът, а в изключителни случаи негов представител, предоставя изисканите от Кредитора данни и документи за идентификация на Клиента.
5.2. Клиентът се идентифицира въз основа на документи за самоличност, които са в съответствие със законодателството и се приемат от Кредитора (напр. паспорт, лична карта).
5.3. Клиентът или негов представител може да бъде идентифициран чрез средство за комуникация, прието от Кредитора, или чрез средство за цифрова идентификация.
5.4. Заемодателят приема, че представените от Клиента документи са автентични, валидни и правилни.
5.5. Кредиторът ще направи копие на представените от Клиента документи и ще го съхранява, физически и/или електронно, съгласно правилата на Политиката за поверителност на личните данни.
5.6. Кредиторът прилага както български, така и международни мерки за предотвратяване на изпирането на пари, финансирането на тероризма и укриването на данъци, както и мерките за прилагане на санкции. Следователно Кредиторът познава своите Клиенти, както и на дейностите (в т.ч. икономическaта им дейност) и произхода на средствата на Клиентите (прилагайки принципа „Познай своя клиент“). Въз основа на посочените съображения Кредиторът има право и задължение да:
5.6.1. редовно да проверява идентификационната информация на Клиента или представителя на Клиента и да получава допълнителни документи и данни (вкл. гражданство, данъчно пребиваване, място на пребиваване) от Клиента през целия период на действие на договорните отношения с Клиента;
5.6.2. редовно и/или по свое усмотрение изисква документи и данни относно дейността на Клиента, вкл. данни относно целта и същността на сделките и законния произход на активите на Клиента, използвани в сделките;
5.6.3. да извършва мониторинг как Клиентът използва услугите на Кредитора.
5.7. При прилагането на мерките за предотвратяване на изпирането на пари и финансирането на тероризма и санкционните мерки Кредиторът използва основани на риска методи и избира подходящата и необходима степен на мерките, изхождайки от естеството на транзакциите, както и оценката относно размера на риска, който Клиентът или всяко друго лице, свързано с транзакцията, може да бъде ангажиран или може да започне пране на пари, финансиране на тероризъм или да наруши установената санкция.
6 ОЦЕНКА НА КРЕДИТОСПОСОБНОСТТА И ФИНАНСОВИТЕ ВЪЗМОЖНОСТИ
6.1. Кредиторът оценява кредитоспособността на Клиента, въз основа на наличната информация, включително получена от Клиента, и по своя преценка, ако е необходимо, след отправяне на запитвания към външни бази данни, имащи отношение към оценката на кредитоспособността, имащи отношение към оценката на кредитоспособността финансовите възможности.
6.2. Клиентът е длъжен да предостави на Кредитора копия от документите, необходими за оценката, които Кредиторът счете за необходими, например:
6.2.1. Удостоверение за трудова заетост, и/или
6.2.2. Kопие от банкова справка, и/или
6.2.3. Документ за получаване на пенсия, в случай на пенсионер и др.
6.3. В случай на Заявление за сключване на договор за обезпечен кредит, Клиентът е длъжен да предостави на Кредитора валиден документ за собственост на предмета на залога за обезпечаване на Кредита.
6.4. В рамките на Оценката Кредиторът, по своя преценка, може чрез свои служители да проведе разговор с Клиента, при който да поиска и получи допълнителни данни или допълнителни документи. Всички подобни разговори се записват и съхраняват в съответствие с правилата на Политиката за поверителност на личните данни и ще бъдат част от досието на Клиента, съхранявано при Кредитора.
6.5. За целите на одобрението на Кредита, в съответствие с настоящата процедура, Клиентът декларира, че в деня на искането:
6.5.1. няма задължения като поръчител, както и неуредени задължения към държавата, финансови институции, настоящи или предишни работодатели, друго физическо или юридическо лице или задължения, чийто падеж настъпва преди отпускането на Кредита, за който кандидатства, освен тези, за които е уведомил/а Кредитора в процеса на сключване на Договора;
6.5.2. към него няма предявена чрез нотариус претенция за плащане и срещу тя няма заведени дело и не знаят обективно основателни причини, които могат да доведат до това.
6.5.3. не е в несъстоятелност, не участва в споразумения, чието изпълнение би било в противоречие с изпълнението на задълженията по Договора;
6.5.4. всички данни, предоставени в Заявлението, са пълни и точни.
6.6. Ако по време на подаване на Заявлението Клиентът предостави неверни данни, в зависимост от момента на установяване на този факт, Кредиторът си запазва правото да откаже сключването на Договора и/или предоставянето на Кредита, или да прекрати Договора (ако такъв е сключен) и всички договорни отношения с Клиента, без предизвестие и да поиска предсрочно погасяване на Кредита, заедно с всички такси, разходи и начислени лихви или такива, които ще бъдат начислени до датата на прекратяване на Договора. Кредитът се обявява за предсрочно изискуем с едностранно изявление на Кредитора, което може да бъде изпратено на телефонния номер (чрез SMS), посочен от Клиента в Заявлението, лично, на декларирания адрес или по електронна поща.
6.7. В случай че Кредиторът одобри Заявлението, Клиентът ще бъде уведомен за това по електронна поща и/или на телефонен номер (чрез SMS или обаждане), лично в офиса или в офиса на Кредитен посредник или в средата MyIute.
6.8. Кредиторът има право да предложи на Клиента условия за сключване на договор, различни от заявените, включително по-кратък срок за изплащане на Кредита или по-малък размер на Кредита. Ако Клиентът се съгласи с предложението, като подпише Договора, Кредиторът не изисква от Клиента да подава ново Зявление.
6.9. Срокът за одобрение на Заявлението е 72 (седемдесет и два) часа от подаването му. Ако Заявлението не бъде одобрено в рамките на този срок, ще се счита, че не е одобрено.
6.10. Кредиторът си запазва правото да отхвърли Заявлението без конкретно обяснение, като изпрати писмено уведомление до клиента по електронна поща, чрез SMS на посочения телефонен номер, като го покаже в средата на MyIute или чрез мълчалив отказ. За мълчалив отказ на Заявлението ще се считат случаите, в които Кредиторът не изпрати на Клиента уведомление за одобрение на Кредита в рамките на сроковете, предвидени за разглеждане на Заявлението.
7. СКЛЮЧВАНЕ НА ДОГОВОР
7.1. Всеки договор се счита за сключен и влиза в сила от момента, в който Клиентът го подпише на хартиен носител или по електронен път.
7.2. Всеки Договор и всяко Заявление могат да бъдат физически подписани в офисите на Кредитора или в офисите на Кредитен посредник. Електронното подписване може да се извърши в MyIute или друга онлайн среда. Страните се съгласяват и потвърждават, че всички изявления, свързани с Заявлението, сключването, изпълнението и прекратяването на Договора, подписани с обикновен или усъвършенстван електронен подпис, ще бъдат равностойни на саморъчно положен подпис.
7.3. За електронно подписване в средата MyIute ще се използва електронният сертификат на Клиента, съхранен в устройството (телефона) на Клиента. При натискане на бутона „Подпиши“ приложението ще поиска биометрични данни (пръстов отпечатък или лицева идентификация) или ако това е разрешено, в случай на iPhone ще поиска ПИН кода на телефона на Клиента. Биометричната информация ще бъде използвана за получаване на резултат от проверката от защитеното хранилище на телефона (т.е. Secure Enclave за iPhone) и с помощта на сертификата MyIute, съхраняван там, ще бъде създаден подписът за PDF документа и ще бъде изпратен до сървърите на Кредитора, където ще бъде добавен към PDF файла. Никаква биометрична информация няма да бъде изпратена до сървърите на Кредитора, както и не е възможно да се извлече обратно биометричната информация от този подпис. Ако биометричните данни не са конфигурирани, а в случай на iPhone не е конфигуриран и телефонният ПИН код, тогава Договорът или Заявлението ще бъдат подписани електронно, като се използва декларирания от Клиента телефонен номер, на който Кредиторът ще изпрати уникален код с еднократна парола (OTP), който Клиентът трябва да въведе в рамките на 3 минути на показаната му подстраница. Ако въведеният OTP код съвпадне с изпратения от Кредитора код, Договорът или Искането следва да се считат за подписани.
7.4. За електронно подписване извън средата MyIute Кредиторът ще изпрати уникален линк на електронната поща на Клиента и при отваряне на линка ще бъде изпратена OTP на обявения от Клиента телефонен номер, който Клиентът трябва да въведе в рамките на 3 минути на показаната му подстраница. Ако въведеният OTP код съвпадне с изпратения от Кредитора код, Договорът или Заявлението следва да се считат за подписани.
7.5. Договорът за обезпечен кредит се счита за подписан и сключен от момента, в който Клиентът лично подпише Договора и приложенията към него и бъде информиран за всички права и задължения, произтичащи от него. Договорът за обезпечен кредит влиза в сила след подписването на Договора от Клиента с Кредитора и вписването на залога в Централния регистър на особените залози на Република България.
7.6. Всяка сума, одобрена и отпусната от Кредитора на Клиента, се счита за Кредит, одобрен от Кредитора, съгласно условията на Договора.
8. ИЗПЛАЩАНЕ НА КРЕДИТА
8.1. Кредиторът изплаща целия кредит или част от него на Клиента в съответствие с Договора и/или въз основа на допълнителни инструкции на Клиента.
8.2. Кредитът може да бъде отпуснат чрез превод по банкова сметка на Клиента, чрез каса на „Easy Pay“ и/или чрез кешов терминал, или чрез някой от партньорите на Кредитора, информация за които може да бъде намерена на уебсайта www.iute.bg. В случай на закупуване на стоки или услуги чрез Кредитен посредник, средствата ще бъдат изплатени чрез прехвърляне на Заема по банковата сметка на Кредитния посредник. Когато сумата на Заема се получава в брой, Клиентът трябва да предостави всички необходими документи за самоличност. Всеки канал за изплащане на средства може да подлежи на допълнителни такси, както е описано в Тарифата. Клиентът се съгласява, че всяка допълнителна такса ще бъде събрана от сумата на отпуснатия Кредит.
8.2.1. Клиентът носи отговорност за верността на данните за банковата сметка, по която иска да бъде преведена сумата на Кредита, включително и за всяко трето лице, което може да участва.
8.2.2. За теглене на Кредита от кешовия терминал Клиентът трябва да въведе референтния номер на Кредита в кешовия терминал и ще бъде информиран за таксата за теглене, която ще бъде удържана от сумата на Кредита, за която е подписан договорът. Ако Клиентът е съгласен с показаната такса, той ще трябва да я потвърди, като натисне бутона „ДА“, след което Кредиторът ще изпрати код за еднократна парола (OTP) на регистрирания телефонен номер на Клиента. Клиентът ще трябва да въведе получения OTP на кешовия терминал, след което ще може да избере сумата, която желае да изтегли.
8.2.3. В случай че Договорът се сключва чрез Кредитен посредник с намерение да се закупят стоки или услуги на Кредитния посредник, страните са се договорили, че Кредиторът следва да сумата на Кредита директно по банковата сметка на Кредитния посредник, а Клиентът е длъжен да върне Кредита на Кредитора съгласно Договора. Кредиторът не носи отговорност, ако Кредитният посредник е в процедура по несъстоятелност или ликвидация или по друга причина, която може да спре превода на сумата на Кредита.
8.3. Ако Клиентът е предоставил на Кредитора невярна съществена информация или обстоятелствата, които са основание за отпускане на Кредита, са се променили (вкл. финансовото състояние на Клиента се е влошило, при възникване на тежести върху обекта, предмет на обезпечение, които не са били известни на Кредитора), Кредиторът има право да откаже отпускането на Кредита или на част от него въз основа на Договора.
9. ЛИХВИ, КОМИСИОНИ И ГПР
9.1. Кредиторът има право на лихви и други такси, както е договорено в Договора.
9.2. Клиентът заплаща лихви и други договорни такси в сроковете и при условията, договорени в Договора, и в съответствие с Погасителен план. Кредиторът започва да изчислява лихвата от датата на подписване на Договор за потребителски кредит.
9.3. Лихвата се изчислява ежемесечно по метода на простата лихва върху остатъчната сума на Кредита.
9.4. Общата цена на кредита представлява всички разходи, включително лихви, такси, договорни възнаграждение и всички други видове плащания, които Клиентът е длъжен да плати във връзка с Договора за потребителски кредит и за които Кредиторът знае или би трябвало да знае, включително такси за допълнителни услуги, свързани с Кредита. В ГПР не се включват нотариални такси или държавни такси. Първоначалният ГПР включва общите разходи по Кредита на Клиента, настоящи или бъдещи, (включително лихва, други преки или косвени разходи, договорно възнаграждение или плащания от всякакъв вид), произтичащи от отпускането на Кредита, и представлява годишен процент на разходите по кредита (ГПР). Лихвеният процент за един ден се изчислява като 1 / 365-та част от годишния лихвен процент. В случай че Клиентът е просрочил плащанията, той дължи на Кредитора, освен договорената лихва, и обезщетение за забава в размер на законната лихва върху цялата просрочена сума за целия период – от датата на падежа до датата на цялостно изплащане на сумата. Изчисляването на първоначалния ГПР се извършва, въз основа на условията на Договора, които са в сила към момента на сключване на Договора за потребителски кредит или неговото изменение (включително действащия към този момент лихвен процент). При изчисляване на общия размер на Кредита и на първоначалния ГПР се счита, че Кредитът е отпуснат незабавно и изцяло на Клиента, като Договорът остава в сила до крайната дата на погасяване, уговорена в Договора за кредит, и страните ще изпълняват надлежно задълженията си, произтичащи от Договора. Годишният процент на разходите по Кредита е посочен в Договора за кредит и се изчислява в съответствие с изискванията на Закона за потребителския кредит, като се вземат предвид следните допускания:
• Договорът за кредит ще бъде валиден за посочения в него срок, за който е сключен;
• Всяка от страните ще изпълнява задълженията си точно и в срок в съответствие с условията на Договора за потребителски кредит и настоящото Рамково споразумение;
• Няма да бъдат начислявани разходи за събиране на кредита, лихви за забава и/или неустойки поради неизпълнение на задълженията от страна на Клиента. Общата цена на Кредита се променя в случай на отклонение от горните допускания.
9.5. Договорът за кредит се сключва при обменен курс от 1,95583 лв. за едно евро (EUR), съгласно фиксирания курс на Българската народна банка. При преминаването на България към еврото като официална валута, всички остатъци по кредита, уговорени в левове, ще бъдат автоматично преизчислени в евро по фиксирания обменен курс, без допълнителни такси и без промяна на други договорни условия. Това автоматично превалутиране не представлява изменение на Договора за кредит и не води до увеличаване на финансовото задължение за Kлиента.
10. ПОГАСИТЕЛЕН ПЛАН
10.1. По време на действието на Договора Кредиторът предоставя безплатно на Клиента Погасителния план.
10.2. Погасителният план съдържа данни за дължимите вноски по Kредита и техния падеж и условията, свързани с плащането на тези суми, преглед на всяко плащане с данни за главницата, Лихвата, изчислена на базата на лихвения процент, таксите и допълнителните разходи.
10.3. Клиентът може да се запознае с Погасителния план в Клиентския Профил, освен това, при по искане на Клиента, Кредиторът предоставя Погасителния план на Клиента по пощата или по електронен път на неговата електронна поща.
11. ПОГАСЯВАНЕ НА КРЕДИТА И ПРЕДСРОЧНО ПОГАСЯВАНЕ
11.1. Клиентът се задължава да погасява Кредита при условията, предвидени в Договора, в съответствие със сумите, посочени в Погасителния план на всеки Договор за потребителски кредит.
11.2. Клиентът погасява Кредита по банковата сметка на Кредитора, обявена в Договора или на уебсайта на Кредитора, в MyIute или в Договора за потребителски кредит. Когато това е възможно, Клиентът може да погаси Кредита и чрез кеш терминали за плащане в брой.
11.3. Клиентът заплаща отделно и за своя сметка всички разходи, които може да понесе във връзка с изпълнението на Договора.
11.4. Клиентът ще трябва да използва или своя Клиентски референтен номер или Референтен номер на Договора за погасяването, като при използването на референтен номер на Кредита ще се счита, че Клиентът дава ясни инструкции кои задължения се погасяват, а при използването на референтен клиентски номер Клиентът потвърждава, че ако същият има повече от един неплатен кредит или други изискуеми задължения към Кредитора, погасяването на тези плащания ще се извършва по преценка на Кредитора.
11.5. В случай че Клиентът има повече от един непогасен кредит към Кредитора и не е дал конкретни инструкции за погасяването на задълженията му, разпределението на средствата, получени от Клиента, ще бъде направено между суми, първо дължими и второ падежиращи, в следния ред :
1) съдебни и извънсъдебни разходи за събиране на вземания, разходи за напомнителни писма, изпращане на съобщения;
2) такси;
3) начислени наказателни лихви или неустойки за забава;
4) договорна лихва;
5) главница по Кредита.
11.6. Всички плащания, извършени чрез банков превод, се считат за валидни от момента на постъпване на установимите средства по банковата сметка на Кредитора. Ако средствата, получени от Кредитора, не могат да бъдат идентифицирани като платени от Клиента, погасяването не се счита за валидно до момента на идентифицирането му и Клиентът носи всички последици от забавеното плащане.
11.7. В случай че Клиентът изплати сума, която не е достатъчна за погасяване на всички задължения, първо се погасяват разходите, свързани с неизпълнението и ненавременното изпълнение на задълженията на Клиента, както е посочено в точка 11.5.
11.8. Клиентът има право да погаси предсрочно целия Кредит или част от него, като подаде писмено заявление за предсрочно погасяване до Кредитора. Клиентът трябва да уреди всички свои неизплатени задължения при такова погасяване. В случай на частично предсрочно погасяване, Клиентът трябва да подпише новия Погасителен план, който влиза в сила, след като погасяването бъде обработено в съответствие с изискванията, определени от Кредитора.
11.9. В случай на предсрочно погасяване на Кредита, Клиентът е длъжен да заплати неизплатената главница на Кредита и начислените лихви и такси до деня на предсрочното погасяване.
11.10. В случай на предсрочно погасяване на Кредита от страна на Клиента, Кредиторът има право на обезщетение за всички разходи, пряко свързани с предсрочното погасяване на Кредита, в размер на 1 процент от размера на предсрочно погасения Кредит, когато оставащият срок на Договора е по-дълъг от една година, и в размер на 0,5 процента от размера на предсрочно погасения Кредит – когато оставащият срок на договора е по-кратък от една година. В случай че Кредиторът е претърпял загуби от предсрочното погасяване на суми по Кредита, надвишаващи размера на определеното обезщетение, той може да поиска по-голямо обезщетение в съответствие със законовите изисквания. Клиентът не дължи обезщетение за предсрочно погасяване на Кредита, когато той е прекратен въз основа на надлежно упражнено право на отказ.
11.11. Клиентът заплаща Таксата за предсрочно погасяване на Кредитора в деня на предсрочното погасяване на сумата по Кредита или на част от нея.
11.12. Ако Клиентът не е погасил Кредита в пълен размер или част от него в сроковете, определени от Кредитора, следва да се счита, че Клиентът се е отказал от искането за предсрочно погасяване.
11.13. В случай че Клиентът прави погасителни вноски към Кредитора, които надвишават дължимите суми (надплащане), и не уведоми в писмена форма Кредитора за намерението си да погаси изцяло или частично Кредита, това няма да се счита за предсрочно погасяване и ще бъде обработено като предплащане на бъдещи задължения на Клиента. Кредиторът си запазва правото да погаси тези суми с всички вземания, които Кредиторът би могъл да има към Клиента, произтичащи от Договора/Договорите или одобрените искания на Клиента, като счита, че тези вземания са изискуеми.
11.14. Ако след пълното погасяване на задълженията останат средства, които трябва да бъдат върнати на Клиента, Кредиторът ги връща на Клиента, като превежда сумата по банковата сметка на Клиента, ако тя е известна на Кредитора, или по друг начин, посочен от Клиента. 11.15. Предсрочното погасяване на Кредита може да се извърши и чрез одобряване на нов Кредит за Клиента от страна на Кредитора („Кредит за рефинансиране“). Кредитът за рефинансиране може да бъде одобрен само в случай на пълно (а не частично) погасяване на съществуващите задължения на Клиента. Кредиторът не е длъжен да одобри Кредита за целите на рефинансиране.
12. ПРАВО НА ОТКАЗ
12.1. Клиентът има право, без да заплаща обезщетение или неустойка и без да посочва причина, да се откаже от Договора в срок от 14 дни от датата на усвояване на сумата по Договора за потребителски кредит.
12.2. Правото на отказ от Договора се счита за упражнено, ако Клиентът изпрати писмено уведомление до Кредитора преди изтичането на крайния срок. Ако Клиентът извърши пълно погасяване на Договора за кредит в рамките на 14-дневния срок за отказ и не уведоми Кредитора за намерението си да се откаже от Договора, погасяването ще се счита за предплащане съгласно точка 11.13.
12.3. В случай, че Клиентът упражни правото си на отказ от Договора, той е длъжен да върне на Кредитора главницата и да заплати начислените лихви за периода от датата на подписване на Договора до датата на погасяване на главницата и начислените лихви, без неоправдано забавяне и не по-късно от 30 календарни дни от изпращане на уведомлението до Кредитора за упражняване на правото на отказ. Лихвата се изчислява на дневна базата, съобразно лихвения процент, договорен в Договора за потребителски кредит.
12.4. В случай че Клиентът е изпратил своевременно уведомление за упражняване на правото си на отказ до Кредитора, но в 30-дневния срок не е заплатил на Кредитора дължимите суми, Договорът продължава действието си при условията, при които е сключен, включително с прилагането на Погасителния план с всички последици от евентуална забава на Клиента.
13. СПИРАНЕ НА МЕСЕЧНА ВНОСКА
13.1. Клиентът има право да поиска спиране на съответната месечна вноска, като в този случай Клиентът е длъжен да заплати Такса за спиране. Таксата за спиране е не подлежи на възстановяване и е неконвертируема еднократна парично възнаграждение, чийто размер е посочен в Тарифата, която Клиентът заплаща, за:
• съгласие със забавянето на изплащането на месечната вноска;
• спиране изчисляването на неустойките;
• спиране на дейностите по събиране на вземания, които биха увеличили общия дълг на Клиента;
и
13.2. Клиентът потвърждава, че в случай на дори частично неплащане на дължимите суми, включително Tаксата за спиране, в договорения срок, Кредиторът има право да изчисли лихвата за забава със задна дата, считано от датата на падежа на месечната вноска. За яснота, Таксата за спиране няма да бъде възстановена, нито преобразувана като плащане на месечната вноска, лихва, комисиона или други такси, дължими от Клиента.
14. ПОСЛЕДИЦИ ОТ ЗАБАВЕНО ПЛАЩАНЕ
14.1. Ако Клиентът не изпълни изцяло и в срок задълженията си по Договора, Кредиторът разполага със следните права:
14.1.1. да начисли лихва за забава върху просрочената сума от датата на падежа до плащането на дължимата сума. . Наказателната лихва се формира от основния лихвен процент + 10 процентни пункта. Основният лихвен процент се определя от Българската народна банка (БНБ), а размерът на законната лихва се определя с постановление на Министерския съвет на Република България.
14.1.2. да предприеме всички необходими действия в съответствие с приложимото законодателство, включително да прекрати след изтичане на срок за предизвестие предсрочно Договора и всички други договори, сключени между страните, и да извърши всички необходими действия за събиране на вземанията си пред всички компетентни органи и институции, включително, но не само, съдилища, нотариуси, съдебни изпълнители и други.
14.1.3. Да предостави информация за задълженията на Клиента на Кредитното бюро, която може да повлияе на бъдещата кредитоспособност на Клиента. Данните за Клиента се предоставят на Централния кредитен регистър въз основа на писмено споразумение, сключено между Кредитора и Централния кредитен регистър, и въз основа на приложимата правна уредба към Централния кредитен регистър.
14.1.5. Всички други права, надлежно описани в Рамковото споразумение, сключено между Кредитора и Клиента.
15. ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ДОГОВОРА
15.1. Кредиторът има право да прекрати всички Договори и да изиска от Клиента да погаси неизплатения Кредит/ Кредити, начислените Лихви, неустойки и други вземания, произтичащи от Договорите, в срок до 3 (три) работни дни от получаването на съответното уведомление от Кредитора, ако:
15.1.1. Съгласно приложението на Закона за мерките срещу изпиране на пари се установи, че Клиентът е предоставил на Кредитора невярна съществена информация в Заявлението за отпускане на кредит или в други документи, представени на Кредитора;
15.1.2. Клиентът не изпълнява надлежно задълженията си за плащане, произтичащи от Договора/Договорите;
15.1.3. Клиентът не изпълнява надлежно някое или всички задължения, произтичащи от Договора/Договорите;
15.1.4. пазарната стойност на обекта, предмет на обезпечението, намали по такъв начин, че стойността на обекта, предмет на обезпечението не е достатъчна за удовлетворяване на вземанията на Кредитора, произтичащи от Договора, или се появи недействителност на обезпечението и Кредиторът и Клиентът не успеят да постигнат споразумение за учредяване на допълнително обезпечение;
15.1.5. настъпят събития, които застрашават надлежното изпълнение на Договора от страна на Клиента;
15.2. В случай на прекратяване на договора, Кредитът и натрупаните Лихви до датата на реалното погасяване, става незабавно изискуем. Окончателната сума, която Клиентът трябва да плати поради прекратяване от страна на Кредитора на Договора, ще бъде посочена от Кредитора в уведомлението за прекратяване.
15.3. Всички клаузи за прекратяване на Договора и последиците от забава на плащането са надлежно описани в Рамковото споразумение договор, подписано между Кредитора и Клиента.
16. ПРОЦЕДУРА ЗА ПОДАВАНЕ НА ЖАЛБИ
16.1. Клиентът може да подаде жалба с писмо до адреса на Кредитора, посочен по-горе.
16.2. На всички жалби ще се предоставя отговор във възможно най-кратък срок, като Кредиторът ще положи максимални усилия да отговори в рамките на 30 дни.
17. ПРЕХВЪРЛЯНЕ НА ЛИЧНИ ДАННИ
17.1. Клиентът е информиран, че личните му данни могат да бъдат предадени на дружество за събиране на вземания, както и да бъдат обработвани за целите на Оценка на кредитоспособността и финансовите възможности.
17.2. Кредиторът обработва личните данни на Клиента и може да ги предава в други държави, членки на ЕС или ЕИП, или в други държави, нечленуващи в ЕС или ЕИП, с предварително одобрение от Комисията за защита на личните данни съгласни Политиката за поверителност на личните данни.
18. ФОРС-МАЖОР
18.1. Никоя страна да носи отговорност пред другата за забавяне или пропуск при изпълнението на задълженията, дължащи се на непреодолима сила (както е определено по-долу).
18.2. „Форс-мажор“ означава всяко събитие, което не може да бъде предотвратено или предвидено, настъпило след подписването на Договора между Кредитора и Клиента и което води до невъзможност за изпълнение на задълженията, поети от Кредитора по Договора, включително, но не само: правни, административни или правителствени ограничения, природни бедствия, епидемии, бунтове, въстания, конфликти или размирици, война, терористични атаки, земетресения или други разрушителни действия на природни сили, общи стачки, ембарго.
18.3. В случай на форсмажорни обстоятелства Кредиторът предприема всички разумни действия и мерки за ограничаване на загубите и щетите и уведомява Клиента в едноседмичен срок от датата на приключване на форсмажорните обстоятелства.
18.4. Липсата на средства няма да се счита за непреодолима сила, както по отношение на Кредитора, така и по отношение на Клиента.
19. ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
19.1. Всички уведомления между страните във връзка с Договора се извършват в съответствие със него.
19.2. Ако някоя разпоредба или част от разпоредбите на настоящата Процедура бъдат обявена за недействителни, останалите разпоредби остават в сила, а недействителните разпоредби ще бъдат заменени с приложими разпоредби, които отговарят на първоначалните намерения на страните във възможно най-голяма степен.
19.3. С подписването на Договора Клиентът потвърждава, че е прочел и разбрал настоящата Процедура и е напълно съгласен с нея.
„ЮтеКредит България“ ЕООД